STREDNÁ ODBORNÁ ŠKOLA LESNÍCKA BANSKÁ ŠTIAVNICA
PREČO ŠTUDOVAŤ NA STREDNEJ ODBORNEJ ŠKOLE LESNÍCKEJ V BANSKEJ ŠTIAVNICI ?
Stredná odborná škola lesnícka má bohaté vybavenie a všetko potrebné na kvalitné vzdelávanie mladých ľudí a ich prípravu na lesnícke povolanie, alebo pre vysokú školu. Stredná odborná škola lesnícka disponuje Školskými lesmi Kysihýbel s vlastnými koňmi, rybníkmi, lesmi, lesnými strojmi, lesnými robotníkmi, s vlastnou lesnou správou a strelnicou. Pre ubytovanie študentov vlastní škola Školský internát pri SOŠL s vlastnou jedálňou (pripravujúcou raňajky, obedy a večere).
Stredná odborná škola lesnícka poskytuje svojim študentom nemalé výhody, ako skoršie piatkové cestovanie domov (už o 11.30 končí piatkové vyučovanie), prístup k Internetu cez wifi. Na konci štúdia dostane najlepší študent štvrtých ročníkov zlatý prsteň s logom školy, vyrobený na mieru.
Stredná odborná škola lesnícka vlastní autobus a mikrobus, ktoré sú po celý rok k dispozícii, čím šetrí finančné prostriedky študentov pri preprave na praxe a na praktické cvičenia mimo budovy školy, riešia cestovanie na turistický a lyžiarsky kurz.
Stredná odborná škola lesnícka kladie dôraz na praktické zručnosti a overovanie teoretických vedomostí v praxi, preto majú študenti počas školského roka 4 týždne praxe, z toho druháci a tretiaci 2 týždne na konci školského roka v podniku v okolí svojho bydliska ( o dva týždne dlhší oddych od učenia počas šk. roka).
Stredná odborná škola lesnícka mimo štúdia poskytuje v škole a na ŠI možnosti trávenia voľného času v mnohých krúžkoch: redakčný (študenti a profesori školy vydávajú vlastný časopis Letokruhy), včelársky ( krúžok má v rámci školy k dispozícii včelie rodiny a všetko potrebné vybavenie), trubačský, jazdecký (jazdenie na koňoch, ktoré vlastní škola na ŠL ), strelecký, hudobný (má k dispozícii el. gitary, bubny, atď.), hokejbalový, futbalovo-nohejbalový (telocvičňa je priamo v ŠI SOŠL), kulturistický (ktorý vďaka veľkému záujmu stále zvyšuje svoju kvalitu), sokoliarsky (sokoliareň je 50 m od ŠI SOŠL), volejbalový, basketbalový, stolnotenisový (študenti ktorí ich navštevujú dosahujú na súťažiach pekné výsledky), v domove mládeže je kinosála s projektorom a ďalšie televízne miestnosti, najlepšie izby majú televízory požičané na izbe.
Stredná odborná škola lesnícka umožňuje cestovanie do zahraničia v rámci výletov a exkurzií (Nemecko, Rakúsko), výmenných praxí (Nórsko, Poľsko, Česko, atď.), brigád, ktoré slúžia na zdokonalenie jazyka študentov a odborného rastu a ktoré študenti často a radi využívajú.
Od 1. 10. 2004 bola škola zaradená do prestížnej kategórie A tzn. Špičková vzdelávacia inštitúcia s medzinárodnými skúsenosťami a bol jej pridelený rating E/SK/A/bbb.Takýto vysoký rating má máloktorá stredná škola na Slovensku (Ak vôbec nejaká ešte).
Študenti SOŠL si v rámci štúdia môžu urobiť poľovný a sokoliarsky preukaz, vodičský preukaz, pilčícky preukaz a preukaz na obsluhu krovinorezov.
Stredná odborná škola lesnícka usporadúva aj dni otvorených dverí. Zavolajte nám (výchovný poradca, riaditeľ) a môžete si kedykoľvek prísť školu pozrieť, keď budete mať čas, alebo keď pôjdete okolo. Budete vždy vítaní.
Na Strednú lesnícku školu v Banskej Štiavnici sa môžete kedykoľvek prihlásiť, prehlásiť, alebo prestúpiť, až do naplnenia tried.
Stredná odborná škola lesnícka umožňuje ďalšie vzdelávanie (svojich aj cudzích absolventov) v pomaturitnom 3 – ročnom Vyššom odbornom štúdiu, jedinom na Slovensku s 5 B – ISCED ratingom.
Študenti ubytovaní na ŠI SOŠL majú v neskorých jarných a skorých letných mesiacoch možnosť navštevovať prírodné kúpalisko – Belianske jazero, ktoré je od ŠI SOŠL vzdialené asi 25 minút peši, v jesenných a zimných mesiacoch môžu navštevovať krytú plaváreň, ktorá je od ŠI SOŠL 5 minút peši. Mimo toho je v Banskej Štiavnici a v jej okolí do 18 km ďalších 22 jazier (väčšina je dostupná autobusom a taxi službou).
Stredná odborná škola lesnícka sa nachádza v centre Banskej Štiavnice, malého historického mesta v lone prírody s množstvom vrchov, lesov a jazier. Poskytuje široké možnosti rekreačného, športového a kultúrneho vyžitia.(Turistické chodníky, vodné nádrže, lyžiarske vleky, klziská, kino, letný amfiteáter, množstvo galérií a múzeí )
Banská Štiavnica je tiež nazývaná študentským mestom, pretože na malý počet obyvateľov (do 10 000) má pomerne veľký počet študentov. Študujú tu mladí ľudia z celého Slovenska od Humenného cez Žilinu až po Bratislavu na siedmich stredných školách (Lesnícka, Hotelová akadémia, S. Mikovíniho, Združená SŠ, Gymnázium A. Kmeťa, Cirkevné gymnázium, Lesnícke učilište).
V lete množstvá turistov a po zvyšok roka študenti dokážu v Banskej Štiavnici uživiť veľký počet podnikov, ktoré ponúkajú možnosti na stretávanie mladých ľudí a mimo iného aj študentské diskotéky .
Ľudia, ktorí študovali v Banskej Štiavnici sa do nej neustále vracajú za rekreáciou, históriou, spomienkami a mnohí na rodičovské združenia svojich detí.
STREDNÁ ODBORNÁ ŠKOLA LESNÍCKA BANSKÁ ŠTIAVNICA
HISTÓRIA
Budova školy je situovaná v areáli Botanickej záhrady, ktorý leží v intraviláne mesta v pokojnej a tichej zóne. Centrum mesta je vzdialené asi 10 min. chôdze, podobne ako ďalšie zariadenie školy –Domov mládeže.
Škola vznikla na pôde bývalej Vysokej baníckej a lesníckej školy v r. 1919.a stala sa dedičkou jej zariadení. Bola zriadená vtedajším Ministerstvom zemědelství v Prahe. Prvým riaditeľom sa stal Dr. Ing. PhDr. H.c. Rudolf Haša. Prví absolventi opustili brány školy v r. 1923.
V súčasnosti je možné na škole študovať v študijnom odbore Lesníctvo dve odborné odborné zamerania : Lesníctvo a Krajinná ekológia – stredoškolské štúdium. Od r. 1997 bolo otvorené aj Vyššie odborné štúdium v odbore Lesníctvo a lesnícky manažment.
Teoretická časť vyučovania prebieha súbežne v dvoch budovách a to v pôvodnej budove (bývalej akadémie) – stredoškolské vzdelávanie, a v novo rekonštruovanej budove (bývalý dom akademického maliara Jozefa Kollára).
Interiéry budov boli upravené podľa súčasných psycho-hygienických požiadaviek na zariadenie a vybavenie učební. Je tu zriadených 18 učební z toho 11 odborných (zoológia, ochrana lesa, lesná ťažba, jazykové učebne, učebne výpočtovej techniky, strojov a zariadení, chemické laboratórium a podobne.)
Praktické vyučovanie je organizované v Stredisku odbornej praxe – Školské lesy Kysihýbel.
Úroveň a výsledky vzdelávania na Strednej lesníckej škole boli v r. 2000 Medzinárodnou vzdelávacou spoločnosťou (IES – International Education Society, Londýn), prezídium ktorej udelilo škole pre obe formy štúdia (stredné i vyššie) prestížny rating BBB, ako vysoko erudovanej a profesionálne vedenej inštitúcii.
Od 1. 10. 2004 bola škola zaradená do prestížnej kategórie A tzn. Špičková vzdelávacia inštitúcia s medzinárodnými skúsenosťami a bol jej pridelený rating E/SK/A/bbb.
Zaradenie Strednej lesníckej školy v Banskej Štiavnici do siete medzinárodných vzdelávacích inštitúcií umožňuje škole vydávať absolventom medzinárodne uznávaný certifikát o lesníckom vzdelaní a tým umožňovať lepšie umiestnenie na trhu práce nielen v Slovenskej republike ale aj v krajinách Európskej únie.
PODROBNÁ HISTÓRIA LESNÍCKEHO VZDELÁVANIA V BANSKEJ ŠTIAVNICI
Lesnícke vzdelávanie a jeho história je úzko spätá s Baníckou akadémiou a mestom Banská Štiavnica. Prvú prednášku z lesníctva tu predniesol dňa 12. Februára 1809 Dr. Henrik David Wilckens. Tento deň sa považuje za medzník v histórii odborného lesníckeho školstva. Myšlienka vzniku lesníckej katedry však siaha hlbšie do minulosti. Významný je rok 1770, kedy na odporúčanie panovníčky Márie Terézie vydala Dvorská komora pre mincovníctvo a baníctvo vo Viedni dekrét o vyplnení a systemizovaní Baníckej akadémie v Banskej Štiavnici. Nariadila tu vytvoriť tretiu, banícku katedru, na ktorej sa malo vyučovať aj lesníctvo, čo znamená začiatok vyučovania lesníctva u nás (Urgela 1985). Tento predmet prednášal banský odborník Krištof Traugot Delius, po jeho odchode Tadeáš Peithner, neskôr Ján Anton Scopoli, Anton Rupprecht a Michal Patzier. Takéto vyučovanie lesníctva sa však ukázalo ako nedostatočné. 30 augusta 1807 vydal cisár František I. na základe návrhu Dvorskej komory vo Viedni nariadenie o vytvorení samostatného a verejného Lesníckeho ústavu pri Banskoštiavnickej Akadémii (Urgela 1992).Samotný ústav bol založený v januári 1808, kedy panovník nariadenie potvrdil a jeho zriadením pol poverený na základe konkurzu banský radca H.D. Wilckens – prvý profesor teoretickej a lesníckej výučby u nás. Wilckens po oboznámení sa so situáciou v stredoslovenských komorských a mestských lesoch, prehliadnutí baní a hút zostavil prvý učebný plán Lesníckeho ústavu. Všetky lesnícke predmety prednášal sám, iba niektoré technické predmety suploval asesor banského úradu Reichetzer, ktorý učil na baníckej akadémii (Vadas 1896). Podkladom pre vyučovanie lesníctva sa stal rukopisný záznam jeho prednášok v piatich zväzkoch Forstkunde (lesnícka náuka), v ktorých sa zaoberá prirodzenou a umelou obnovou drevín, pričom zdôrazňuje prirodzenú obnovu hlavných drevín buka, duba, smreka, jedle, borovice, smrekovca na základe clonného rubu.
Wilckens pôsobil na škole 24 rokov. Počas svojho pôsobenia v r. 1814 získal pre Akadémiu les v oblasti Sklených Teplíc, ktorý sa stal školským polesím. Pre toto polesie vypracoval taxačný elaborát, ktorý taktiež sa stal podkladom pre výučbu študentov. Okrem pedagogickej činnosti sa venoval aj výskumu – išlo o zalesňovanie degradovaných pôd, aklimatizačné pokusy s domácimi rýchlorastúcimi a introdukovanými drevinami, spolupracoval s J.D. Matejovie, navrhol výrobu cukru z javorovej šťavy, v Sklených Tepliciach dal postaviť mlyn na mletie dubovej trieslovej kôry a vodnú pílu. Venoval sa otázkam výroby dreveného uhlia. Zomrel v r. 1832. Jeho prínos pre lesníctvo bol nenahraditeľný. (Na jeho počesť bola v r. 1957 pri príležitosti 150 výročia založenia Les. Ústavu odhalená pamätná tabuľa na stene Žemberovského domu v Banskej Štiavnici (tu odznela prvá prednáška z lesníctva)).
Po jeho smrti vyučoval lesnícke predmety hlavný lesmajster Juraj Lang a adjunkt Fridrich Schmall. V r. 1835 sa stal profesorom lesníctva rakúsky lesný inžinier Rudolf Feistmantel. Ešte v tom istom roku bolo na jeho návrh vyčlenené nové školské polesie v Kysihýbli, miesto vzdialených Sklených Teplíc. Zostavil nový učebný plán ústavu, ktorý oproti predchádzajúcim už jasne vyčlenil také predmety ako pestovanie lesov, ich ochrana, ťažba, prvotné spracovanie dreva, doprava dreva, pedológia a pod. Podkladom pre výučbu sa stalo jeho dielo v 4. Zväzkoch „O lesníckej vede v celkovom rozsahu a s osobitným zreteľom na rakúske štáty“, ktoré je encyklopédiou známych lesníckych poznatkov, okrem iného tu odporúča štátny dozor nad lesmi, bez ohľadu na ich vlastníctvo. Nesúhlasil s Wilckensovým názorom o nevhodnosti umiestnenia akadémie a botanickej záhrady v B. Štiavnici a po kúpe budovy Fortuna a jej priľahlej záhrady začal s budovaním botanickej záhrady. (V súčasnosti je toto územie nazývané Dolnou botanickou záhradou. Od Hornej botanickej záhrady je oddelené verejnou komunikáciou. Verejnosti je prístupná len horná časť). Za jeho pôsobenia bolo lesnícke štúdium postavené na úroveň absolventov Lesníckeho ústavu v Mariabrunne ( Barták 1942) a tiež zrovnoprávnené so štúdiom baníctva na v r. 1846 rozhodnutím o ustanovení Baníckej a lesníckej akadémie v B. Štiavnici. V nasledujúcom roku Feistmantel na vlastnú žiadosť odišiel z miesta profesora do Viedne, kde sa ja naďalej venoval otázkam lesného hospodárstva. Jeho nástupcom sa stal Fridrich Ignác Schwarz. Do vývoja Akadémie zasiahli po jeho odchode revolučné roky , kedy sa začali prejavovať maďarizačné tendencie, bola tu požiadavka poslucháčov o vyučovanie lesníctva v maďarskej reči, snaha o odvolanie prof. Schwarza z Akadémie. V r. 1849 bola Akadémia dočasne zatvorená, pretože väčšina študentov sa zúčastnila revolučného hnutia.
Vyučovanie bolo obnovené až v januári 1850. V r. 1854 bol zakúpený pozemok tzv. Klauserovská záhrada, na ktorom Prof. Schwarz vytvoril lesnú škôlku. Na tomto pozemku boli neskôr vysadené introdukované dreviny a od r. 1857 sa stal Hornou botanickou záhradou (dnes prístupnou verejnosti). Po smrti prof.- Schwarza nastúpil na jeho miesto Karol Wagner maďarský lesník, absolvent Akadémie, ktorý sa zaslúžil o rozvoj a výsadbu Hornej botanickej záhrady. V tomto období sa vyskytli snahy o reorganizáciu poľnohospodárskeho a lesníckeho školstva, okrem iného o založenie nižších odborných učilíšť a tiež aj o zrušenie lesníckej katedry v B. Štiavnici (údajne pre jej nevhodné umiestnenie). V r. 1866 sa však rozhodlo o definitívnom zotrvaní katedry v našom meste. Po rakúsko-uhorskom vyrovnaní r. 1867 nastali v obsadení katedry personálne zmeny. Vedením bol poverený K. Wagner, a menovaný profesorský zbor v tejto zostave : Jakub Lázár, Ľudovít Fekete, Žigmund Nikel (Szécsi), Nándor Illés. Vyučujúcim jazykom sa stala maďarčina. Zrušením nemčiny ako vyučovacieho jazyka stratila Lesnícka akadémia svoj európsky význam. Profesorský zbor dbal o ďalšie zveľaďovanie botanických záhrad školy, Illés dal vybudovať v Hornej botanike cesty, vysádzať nové druhy drevín, v Dolnej botanickej záhrade boli vybudované skleníky na pestovanie teplomilných drevín. Po jeho odchode spravoval záhradu Ľ. Fekete, ktorý dal v r. 1880 vysadiť zaujímavú skupinu drevín pozostávajúcu z druhov sekvojovec mamutí, tuja riasnatá, céder atlaský sivý, céder libanónsky ( Králik 1994) tieto stromy tu stoja dodnes.
V roku 1872 bola uskutočnená reorganizácia učebného plánu, podľa ktorého bolo možné aj štúdium lesného inžinierstva pri ďalšom rozšírení a predĺžení štúdia.
Rok 1892 je významný tým, že Lesníckej akadémii bola odovzdaná nová budova situovaná v Hornej botanickej záhrade. Boli umiestnené všetky katedry a posluchárne, laboratóriá a zbierky lesníckeho odboru. (V súčasnosti v budove sídli Stredná lesnícka škola Banská Štiavnica. Budova je zaradená medzi národné kultúrne pamiatky).
V tejto budove boli vyčlenené aj miestnosti pre Ústrednú výskumnú stanicu pri Baníckej a lesníckej akadémii v Banskej Štiavnici. S touto stanicou je spätá aj osobnosť Jána Tužona, (Tuzson) ktorý bol projektantom výsadby drevín v Arboréte v Kysihýbli, ktoré vzniklo aj vďaka Ústrednej lesníckej výskumnej stanici v r. 1900.
O tri roky neskôr, v r. 1904 bola Akadémia premenovaná na Vysokú školu banícku a lesnícku v Banskej Štiavnici, pričom sa nezmenili študijné podmienky, ale sa rozšíril učebný plán a pribudli niektoré nové predmety. Štúdium bolo štvorročné. Miesto prvého rektora školy zaujal Maximilián Hermann. Okrem neho na škole učili napr. Eugen Vadas, ktorý bol zároveň aj vedúcim ústrednej lesníckej výskumnej stanice a funkcionár medzinárodnej organizácie lesníckych výskumných ústavov IUFRO, Ľudovít Fekete, Karol Téglás, Móric Krippel a ďaľší. Škola mala vybavené učebne a zariadenia pre prevádzku, i vlastné pozemky. (Napríklad škole patrili okrem iného aj budovy: Fritzov dom v centre mesta budova terajšej Strednej p. školy S. Stankovianskeho a k nej patriaca budova laboratória, budova terajšej Strednej lesníckej školy, budova Fortuny (dnes už neexistuje) a pod). V r. 1914 bola odovzdaná budova Ústrednej výskumnej stanice, ktorá sa osamostatnila, naďalej však spolupracovala s lesníckym odborom školy. Po premenovaní Akadémie na vysokú školu začal profesorský zbor snahy o jej presťahovanie do Budapešti. Ako zámienka na presťahovanie boli uvádzané neudržateľné hygienické a zdravotné pomery, sociálne, kultúrne, organizačné dôvody, drsné podnebie mesta, jeho neprístupnosť a vzdialenosť od praktického života a vedeckých kruhov. Po skončení prvej svetovej vojny a po utvorení Československého štátu bola škola v decembri 1918 presťahovaná do Šoprone v Maďarsku. Zánikom Rakúsko-Uhorska sa uzavrela kapitola skoro 150. ročnej existencie akadémie a vysokej školy v B. Štiavnici.
Dedičkou budov a zariadení sa stala štvorročná stredná lesnícka škola zriadená Ministerstvom zemědelství v Prahe v r. 1919. Ešte v tom istom roku sa konali prijímacie skúšky a bol otvorený nový školský rok. Prvým riaditeľom sa stal Dr. Ing. Phdr. h.c. Rudolf Haša. Po prekonaní počiatočných ťažkostí pri zriaďovaní školy ( vyšší vek študentov, ubytovanie – spočiatku na druhom poschodí školy, stravovanie) v r. 1920 R. Haša odchádza do Brna a riaditeľom sa stáva Ing. Miloš Adamička. V r. 1922 bola škola premenovaná na Štátnu vyššiu lesnícku školu. Bola tu vytvorená poradenská činnosť pre obyvateľov mesta. V šk. roku 1922/23 sa už vyučovalo v štyroch ročníkoch a školu opustili prví absolventi. V ďalšom období sa na mieste riaditeľa školy vystriedali Ing. Anton Michálek (1925-1933), Ing. Jozef Duda (1933 – 1938). Do života školy zasiahla štátna zmena – vznik Slovenského štátu v r. 1939. Zo školy odišli českí profesori, vyučovacím jazykom sa stala slovenčina, riaditeľom bol menovaný Ing. Jozef Hudec. V období rokov 1944 – 45 škola pracovala na báze vojnového vyučovacieho programu. Mnohí profesori a študenti sa zapojili do bojov v SNP, iní boli odvlečení do koncentračných táborov, väznení, alebo zahynuli v povstaleckých bojoch. K 50 výročiu SNP bol v Botanickej záhrade týmto statočným študentom postavený pomník. Za zmienku stojí aj to, že počas oslobodenia mesta boli v areáli botanickej záhrady ukryté tanky Sovietskej armády. Po oslobodí a zvýšení záujmu o štúdium lesníctva boli zriadené paralelné ročníky. V r. 1948 sa riaditeľom stal Ing. Jozef Škultéty. V tomto období škola vydávala svoje učebné texty, učitelia a študenti sa zúčastnili výstavby Trate mládeže, rekonštruovala sa budova školy. Po r. 1951 škola prežívala časté reorganizačné zmeny (zmeny uč. osnovy- pestovatelia, ťažbári, odňatie školského polesia na 7 rokov a pod). Menili sa aj riaditelia František Herman (1951- 1953), Ing. Milan Škurek (1953-1955), Prom. ped. Ján Králik (1955-1957). Oživenie nastáva v r. 1957. Do funkcie riaditeľa prichádza Ing. Michal Král. Za jeho pôsobenia bolo škole prinavrátené školské polesie, započala sa výstavba Domova mládeže, v Botanickej záhrade boli upravené chodníky a nádvorie. Učebný plán sa prispôsobil podmienkam prevádzky. Jeho zásluhou bolo založené Stredné odborné učilište lesnícke, ktoré bolo súčasťou školy až do r. 1964. V r. 1965 sa riaditeľom stal Ing. Pavol Mojžita, ktorý v tejto funkcii zotrval 26 rokov. V nasledujúcich rokoch sa učebné osnovy menili len málo. Zaviedol sa predmet riadenie motorových vozidiel , predmet ochrana lesov bol rozšírený o problematiku ochrany životného prostredia. Postupne vznikli 4 špecializované audiovizuálne učebne s možnosťou využívania modernej techniky, pokračovalo sa v budovaní zbierok, obnove majetku školy. A Správy školských lesov. Na škole zásluhou terajšieho riaditeľa vtedy učiteľa - Ing. Rudolfa Valoviča, Csc. vznikla stredoškolská odborná činnosť a okrem iného aj rehabilitačná stanica dravcov. Úderom bol požiar strechy, v r. 1988. Ešte v tom istom roku bola strecha rekonštruovaná a pokrytá krytinou z medeného plechu. V r. 1989 bolo otvorené nové študijné zameranie Krajinná ekológia. V r. 1991 bol radou školy zvolený za riaditeľa Ing. Rudolf Valovič, Csc. Pod jeho vedením sa na škole uskutočnili rôzne investičné akcie ako vymaľovanie interiéru školy (reštaurovanie secesných malieb), vybudovanie plynovej kotolne v škole a Domove mládeže, rekonštrukcia Kollárovho domu, napriek zrušeniu funkcie záhradníka pre Botanickú záhradu, podarilo sa aj tu uskutočniť reštaurovanie brán, čiastočnú rekonštrukciu osvetlenia, opravu zariadení záhrady, výsadbu nových stromov napr. v r. 2000 tu boli vysadené sekvojovce mamutie pôvodom z pohoria Mamot Lakes z USA získané ako dar od Lesného obecného podniku Banská Belá s.r.o. Škola neustále buduje účelové objekty, ktoré slúžia na overovanie získaných teoretických vedomostí v terénnych podmienkach. V súčasnosti je možné na škole študovať v dvoch študijných zameraniach Lesníctvo a Krajinná ekológia. V r. 1997 bolo povolené Vyššie odborné štúdium v odbore Lesníctvo a lesnícky manažment. Jeho cieľom je príprava budúcich manažérov pre nižšie a stredné stupne riadenia a podnikateľov v lesnom hospodárstve vo funkciách, ktoré vyžadujú samostatnú prácu a rozhodovanie. Toto štúdium je v súlade s požiadavkami vzdelávania v EÚ a tým aj perspektívou zamestnania sa v rámci EÚ v tomto odbore.
Úroveň a výsledky vzdelávania boliv r. 2000 posúdené Medzinárodnou vzdelávacou spoločnosťou (IES – International Education Society, Londýn), prezídium ktorej udelilo škole pre obe formy štúdia (stredné i vyššie) prestížny rating BBB, ako vysoko erudovanej a profesionálne vedenej inštitúcie.
Od 1.10.2004 bola škola zaradená do prestížnej kategórie A tzn. Špičková inštitúcia s medzinárodnou skúsenosťou a bol jej pridelený rating E/SK/A/bbb.
Zaradenie SOŠL v B. Štiavnici do siete medzinárodných vzdelávacích inštitúcií umožňuje škole vydávať absolventom medzinárodne uznávaný certifikát o lesníckom vzdelaní a tým umožňovať lepšie umiestnenie na trhu práce a to nielen v SR.
Použitá Literatúra:
Vadas Jenó: A Selmeczbanyai M. Kir. Erdóakadémia tórténete és Ismertetóje, Budapest , Pátria 1896
Barták Július. Vývin lesníckeho školstva na Slovensku v rámci lesohospodárskych pomerov, Bratislava, Lesnícka a drevárska ústredňa, 1942
Osobný list Prof. Ing.Dr.techn. Dr h.c. Rudolfa Hašu riaditeľovi SLŠ V B. Štiavnici k 40 výročiu školy. 1959
Šťastný Tibor: Vznik a vývoj lesníckeho školstva pri Baníckej akdémii v Banskej Štiavnici, In: Z dejín vied a techniky na Slovensku III. , Bratislava, SAV 1964
Vlachovič Jozef: Banská akadémia v Banskej Štiavnici v 19. Stroročí, In: Z dejín
Vied a techniky na Slovensku IV., Bratislava, SAV 1966
Urgela Jozef: Dejiny lesníckeho školstva a vedy na Slovensku, Martin, Osveta, 1985
PhDr. RNDr. Novák Ján,CSc. Základné etapy vývoja Baníckej akadémie do r. 1867, In: Zborník prednášok: 230 rokov Baníckej akadémie v Banskej Štiavnici, Košice, Banícka fakulta TU Košice, 1992
Ing. Herčko Ivan: Banícka a lesnícka akadémia v rokoch 1867- 1919 , In: Zborník prednášok: 230 rokov Baníckej akadémie v Banskej Štiavnici, Košice, Banícka fakulta TU Košice, 1992
Ing. Urgela Jozef, CSc. :Výučba lesníctva na Banskoštiavnickej akadémii In: Zborník prednášok: 230 rokov Baníckej akadémie v Banskej Štiavnici, Košice, Banícka fakulta TU Košice, 1992
Stredná lesnícka škola 1919 – 1994, Zvolen, ÚVVP 1994
Valovič. R.: Stredoškolské lesnícke vzdelávanie v Banskej Štiavnici, In: Arboréta premenlivosť a introdukcia drevín, Zvolen LVÚ, 2000
Výročné správy SLŠ Banská Štiavnica, r. 1949, 1959, 1964, 1919, 1984,
ŠKvP
Základné informácie o školských vzdelávacích programoch Stredná odborná škola lesnícka, Akademická 16, Banská Štiavnica |
|
PROFIL ABSOLVENTA ŠTUDIJNÉHO ODBORU 42 19 M |
|
LESNÍCTVO – ZAMERANIE |
01 - LESNÍCKA PREVÁDZKA |
|
02 - KRAJINNÁ EKOLÓGIA |
Názov a adresa školy |
Stredná odborná škola lesnícka, Akademická16, 969 01 Banská Štiavnica |
Názov školského vzdelávacieho programu |
Lesníctvo |
Kód a názov ŠVP |
42 Poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo |
Kód a názov študijného odboru |
42 19 M lesníctvo, zameranie: 01 lesnícka prevádzka 02 krajinná ekológia |
Stupeň vzdelania |
úplné stredné odborné vzdelanie – ISCED 3A |
Dĺžka štúdia |
4 roky |
Forma štúdia |
Denná |
Charakteristika absolventa
Absolvent štvorročného študijného odboru 4219 M Lesníctvo po ukončení štúdia úspešne vykonanou maturitnou skúškou získava prvú kvalifikáciu na úrovni úplného stredného odborného vzdelania. Absolvent po ukončení prípravy je kvalifikovaný pracovník so širokým odborným profilom, schopný samostatne vykonávať riadiace, odborné technické a technologické činnosti v základnej organizačnej jednotke v lesníckej praxi, bez ohľadu na druh vlastníctva lesov. Pre kvalifikované vykonávanie odborných činností musí mať absolvent široký odborný profil s nevyhnutným všeobecným vzdelaním. Musí byť dostatočne adaptabilný aj v príbuzných odboroch, logicky mysliaci, schopný aplikovať nadobudnuté vedomosti a schopnosti pri riešení problémov. Musí byť schopný pracovať samostatne i v kolektíve, sústavne sa vzdelávať a trvale sa zaujímať o vývoj a nové poznatky svojho odboru. Absolvent ovláda využívanie výpočtovej techniky, má osvojené základné princípy fungovania trhového mechanizmu, pozná metódy práce podnikateľa. Vie využívať informácie a právne normy súvisiace s rozvojom podnikania pri rôznych formách vlastníctva. Koná cieľavedome, rozvážne a rozhodne v súlade s právnymi normami, zásadami vlastenectva, humanizmu a demokracie.
Absolvent je pripravený na výkon riadiacich odborných činností, pre ktoré je podmienkou úplné stredné odborné vzdelanie v lesníctve vo veľkovýrobných podmienkach, v stredných i malých podnikoch, v službách na vidieku, v ochrane životného prostredia, aj na samostatné podnikanie. Základom odbornej teoretickej a praktickej prípravy je učivo o prírodných, technických, technologických, ekologických a ekonomicko-spoločenských zákonitostiach a ich aplikácie v praktických činnostiach. Absolvent ovláda príslušné prístroje techniku, a zariadenia, príslušné technológie, ekonomiku lesnej výroby a služieb. Absolvent je kvalifikovaný pracovník, schopný zabezpečovať riadiace činnosti pri produkcii lesnej výroby s ohľadom na ekonomiku a ekológiu výroby.
V rámci pracovnej pozície sú na absolventa kladené veľmi vysoké požiadavky na krátkodobú pamäť, schopnosť pracovať v tíme a schopnosť sociálneho kontaktu. Vysoké nároky sú dané aj na rozsah zrakového poľa, priestorové videnie, rozlišovanie zvuku, udržiavanie rovnováhy, rozlišovanie čuchových podnetov, rozdelenie pozornosti, praktické myslenie, písomný a slovný prejav, prispôsobivosť, flexibilitu, sebakontrolu, sebaovládanie, samostatnosť, kultivovanosť vystupovania a vzhľadu, istotu a pohotovosť vystupovania. Požiadavky sú kladené aj na rozlišovanie farieb a farebných odtieňov, samostatné myslenie a odolnosť voči senzorickej záťaži.
Štúdium v odbore 4219 M Lesníctvo nie je vhodné pre žiakov s ochorením obmedzujúcim výkon tejto pracovnej pozície. Presné posúdenie zdravotného stavu s následným odporúčaním alebo neodporúčaním výkonu tejto pozície je možné iba po konzultácii s lekárom.
Absolventi získajú schopnosť komunikovať minimálne v jednom cudzom jazyku, riešiť problémové úlohy a pracovať v skupine. Aktívne sa zapájať do spoločnosti a svoje vedomosti a zručnosti priebežne aktualizovať. Budú schopní prijímať zodpovednosť za vlastnú prácu a za prácu ostatných. Po absolvovaní vzdelávacieho programu získajú zručnosti pri práci s osobným počítačom a internetom. Naučia sa efektívne využívať informačné a komunikačné technológie pre svoj osobný rast a výkonnosť v práci.
Po ukončení štúdia získava absolvent maturitné vysvedčenie. Môže pokračovať v štúdiu pre absolventov štvorročných učebných odborov v rámci denného alebo diaľkového štúdia na úrovni ISCED 5. Svoju kvalifikáciu môže zvyšovať aj rôznymi vzdelávacími cestami na ISCED 4 prípadne môže získať aj inú kvalifikáciu ako je kvalifikácia v danom študijnom odbore.
Po absolvovaní vzdelávacieho programu absolvent disponuje týmito kompetenciami:
Kompetencie absolventa
Absolvent študijného odboru 42 19 M Lesníctvo – zameranie lesnícka prevádzka po absolvovaní vzdelávacieho programu disponuje týmito kompetenciami:
Kľúčové kompetencie
a) Komunikatívne a sociálno-interakčné spôsobilosti
Absolvent má:
- vyjadrovať a zdôvodňovať svoje názory, rozumieť bežnému a odbornému ústnemu a písomnému prejavu druhých,
- reprodukovať a interpretovať prečítaný alebo vypočutý text v materinskom a cudzom jazyku, formulovať svoje myšlienky zrozumiteľne a súvislo, v písomnom prejave prehľadne a jazykovo správne
- podať výklad a popis konkrétneho objektu, veci alebo činnosti, zúčastňovať sa aktívnej diskusii, formulovať svoje názory a postoje,
- vyjadrovať sa nielen podrobne a bohato, ale aj krátko a výstižne, komunikovať zreteľne a kultivovane na primeranej odbornej úrovni,
- ovládať základy komunikácie v cudzom jazyku pre základné pracovné, životné a spoločenské uplatnenie podľa potrieb a charakteru príslušnej odbornej kvalifikácie a prehlbovať svoju jazykovú spôsobilosť,
- vedieť samostatne rozhodovať o úprave informačného materiálu vzhľadom na druh oznámenia a širší okruh užívateľov, dodržiavať jazykové a štylistické normy,
- spracovávať bežné administratívne písomnosti a pracovné dokumenty, štylizovať listy (formálne, neformálne), informačné útvary (inzerát, oznam), vyplňovať formuláre (životopis, žiadosť),
- navrhovať návody k činnostiam, písať odborné materiály a dokumenty v materinskom a cudzom jazyku, používať odbornú terminológiu a symboliku,
- osvojovať si grafickú a formálnu úpravu písomných prejavov,
- spracovávať písomné textové informácie (osnova, výpisky, denník) a materiály podľa účelu oznámenia a s ohľadom na potreby užívateľa, ovládať prácu s príručkami, učebnicami, odborným textom a primerane ich interpretovať,
- orientovať sa, získavať, rozumieť a aplikovať rôzne informácie, posúdiť ich význam v osobnom živote a v povolaní, využívať svoje vedomosti pri riešení bežných problémových situácií,
- vyhľadávať a využívať jazykové a iné výrazové prostriedky pri riešení zadaných úloh a tém v cudzom jazyku,
- vedieť prijímať a tvoriť text, chápať vzťahy medzi rečovou situáciou, témou a jazykovým prejavom v materinskom a cudzom jazyku,
- rozlišovať rôzne druhy a techniky čítania, ovládať orientáciu sa v texte a jeho rozbor z hľadiska kompozície a štýlu v materinskom a cudzom jazyku,
- ovládať užívateľské operácie pri práci s počítačom na úrovni spotrebiteľa a vnímať digitálnu gramotnosť ako východisko pre celoživotné vzdelávanie,
- pochopiť a vyhodnocovať svoju účasť na procese vzdelávania a jeho výsledku, ktorý zabezpečuje právo voľného pohybu občana žiť, študovať a pracovať v podmienkach otvoreného trhu práce,
- pochopiť a osvojiť si metódy informačnej a komunikačnej technológie včítane možnosti učenia sa formou on-line, využívať informačné zdroje poskytujúce prístup k informáciám a príležitostiam na vzdelávanie v celej Európe,
- oboznámiť sa s motivačnými vzdelávacími programami, ktoré sú zamerané na riešenie problémov a poskytovanie prístupných príležitostí pre celoživotné vzdelávania, ktoré vytvára možnosť virtuálnej komunikácie medzi lokálnymi komunitami, rozvíjať svoju tvorivosť, vyjadrovať sa a vystupovať v súlade so zásadami kultúry prejavu a správania sa.
b) Intrapersonálne a interpersonálne spôsobilosti
Absolvent má:
- významne sa podieľať na stanovení zodpovedajúcich krátkodobých cieľov, ktoré smerujú k zlepšeniu vlastnej výkonnosti,
- vedieť samostatne predkladať jednoduché návrhy a projekty, formulovať, pozorovať, triediť a merať a formulovať hypotézy,
- overovať a interpretovať získané údaje,
- rozhodovať o princípoch kontrolného mechanizmu,
- rozvíjať vlastnú aktivitu, samostatnosť, sebapoznanie, sebadôveru a reproduktívne myslenie, posudzovať reálne svoje fyzické a duševné možnosti, odhadovať dôsledky svojho konania a správania sa v rôznych situáciách,
- samostatne predkladať návrhy na výkon práce, za ktorú je zodpovedný, zmerať vlastnú činnosť na dodržiavaní osobnej zodpovednosti a dosiahnutie spoločného cieľa v pracovnom kolektíve,
- predkladať primerané návrhy na rozdelenie jednotlivých kompetencií pre ostatných členov tímu a posudzovať spoločne s učiteľom a s ostatnými, či sú schopní určené kompetencie zvládnuť,
- ovládať základy modernej pracovnej technológie a niesť zodpovednosť za prácu v životnom prostredí, jeho ochranu, bezpečnosť a stratégiu jeho rozvoja,
- samostatne pracovať a zapájať sa do práce kolektívu, riadiť jednoduchšie práce v menšom kolektíve, niesť zodpovednosť aj za prácu druhých, pracovať v tíme a podieľať sa na realizácii spoločných pracovných a iných činností,
- vytvárať, objasňovať a aplikovať hodnotový systém a postoje, reagovať adekvátne na hodnotenie svojho vystupovania a spôsobov správania zo strany iných ľudí, prijímať rady a kritiky,
- určovať vážne nedostatky a kvality vo vlastnom učení, pracovných výkonoch a osobnostnom raste,
- stanovovať si ciele a priority podľa svojich osobných schopností, záujmov, pracovnej orientácie a životných podmienok,
- plniť plán úloh smerujúci k daným cieľom a snažiť sa ich vylepšovať formou využívania sebakontroly, sebaregulácie, sebahodnotenia a vlastného rozhodovania,
- overovať získané poznatky, kriticky posudzovať názory, postoje a správanie druhých,
- mať zodpovedný vzťah k svojmu zdraviu, starať sa o svoj fyzický a duševný rozvoj, byť si vedomý dôsledkov nezdravého životného štýlu a závislostí,
- prijímať a plniť zodpovedne dané úlohy,
- predkladať spolupracovníkom vlastné návrhy na zlepšenie práce, bez zaujatosti posudzovať návrhy druhých, prispievať k vytváraniu ústretových medziľudských vzťahov, predchádzať osobným konfliktom, nepodliehať predsudkom a stereotypom v prístupe k druhým.
c) Schopnosť tvorivo riešiť problémy
Absolvent má:
- objasňovať formou systematického poznávania najzávažnejšie rysy problémov, využívať za týmto účelom rôzne všeobecne platné pravidlá, pochopiť zadanie úlohy alebo určiť jadro problému a získať informácie potrebné k riešeniu, navrhnúť spôsob riešenia, zdôvodniť ho, vyhodnotiť a overiť správnosť zvoleného postupu,
- získavať samostatným štúdiom všetky nové informácie vzťahujúce sa priamo k objasneniu neznámych oblastí problému,
- zhodnotiť význam rozmanitých informácií, samostatne zhromažďovať informácie, vytriediť a využiť len tie, ktoré sú pre objasnenie problému najdôležitejšie, zvažovať výhody a nevýhody navrhovaných riešení,
- určovať najzávažnejšie rysy problému, zvažovať rôzne možností riešenia, ich klady a zápory v danom kontexte aj v dlhodobejších súvislostiach, stanoviť kritériá pre voľbu konečného optimálneho riešenia,
- vedieť vybrať vhodné postupy pre realizáciu zvoleného riešenia a dodržiavať ho, uplatňovať pri riešení problému rôzne jednoduché metódy myslenia a myšlienkových operácií,
- poskytovať ľuďom informácie (oznamovanie, referovanie, rozprávanie, vyučovanie),
- vedieť ovplyvňovať ľudí (prehováranie, presvedčovanie), spolupracovať pri riešení problémov s inými ľuďmi.
d) Podnikateľské spôsobilosti
Absolvent má:
- pochopiť podstatu a princíp podnikania, mať predstavu o základných právnych, ekonomických, administratívnych, osobnostných a etickýchaspektoch súkromného podnikania,
- orientovať sa v rôznych štatistických údajoch a vedieť ich využívať prevlastné podnikanie, interpretovať základné informácie o prieskumetrhu, reklame a cieľoch podnikania,
- samostatne plánovať finančné prostriedky vzhľadom na potreby a cielepodnikania, viesť systém jednoduchého a podvojného účtovníctva a stratégiu odpisov, využívať poradenské a sprostredkovateľské služby tak, v oblasti sveta práce ako aj v oblasti vzdelávania, edieť získavať a vyhodnocovať informácie o pracovných a vzdelávacích príležitostiach,
- vedieť efektívne využívať všetky informačné zdroje, vrátane skúseností iných a svoje vlastné, na dosiahnutie priaznivého výsledku hospodárenia,
- ovládať právne predpisy v oblasti obchodných a pracovnoprávnych vzťahoch, poznať všeobecné práva a povinnosti zamestnávateľov a pracovníkov,
- pracovať so základnými informáciami v cudzom jazyku,
- rozpoznávať a rozvíjať kvality riadiaceho zamestnanca s aspektom na komunikatívne schopnosti, asertivitu, kreativitu a odolnosť voči stresom, primerane komunikovať s potencionálnym zamestnávateľom, prezentovať svoj odborný potenciál a svoje odborné ciele,
- vedieť vystihnúť princípy odmeňovania a oceňovania aktívnych a tvorivých zamestnancov a motivovať ich
- ovládať princípy priebežnej kontroly, diagnostiky skutočného stavu a úrovne podniku,
- využívať zásady konštruktívnej kritiky, vedieť primerane kritizovať, ale aj znášať kritiku od druhých,
- ovplyvňovať druhých a koordinovať ich úsilie,
- operatívne sa rozhodovať a prijímať opatrenia,
- vykonávať aj nepopulárne, ale správne opatrenia a rozhodnutia, identifikovať a riešiť aj sporné problémy (nevyhýbať sa ich riešeniu), poznať vlastné chyby a byť schopný sebareflexie, myslieť systémovo a komplexne,
- rešpektovať právo a zodpovednosť, vedieť vystihnúť podstatu, realitu, fakty, predvídať dôsledky,
- mať zodpovedný postoj k vlastnej profesijnej budúcnosti a ďalšiemu vzdelávaniu, uvedomovať si význam celoživotného učenia a byť pripravený prispôsobovať sa k zmeneným pracovným podmienkam,
- sledovať a hodnotiť vlastný úspech vo svojom učení, prijímať hodnotenie výsledkov svojho učenia zo strany iných ľudí,
- poznať možnosti ďalšieho vzdelávania, hlavne v odbore prípravy a povolaní,
- mať prehľad o možnostiach uplatnenia na trhu práce v danom odbore, cieľavedomé a zodpovedne rozhodovať o svojej budúcej profesií a vzdelávacej ceste,
- mať reálnu predstavu o pracovných a iných podmienkach v odbore, o požiadavkách zamestnávateľov na pracovné činnosti a vedieť ich porovnávať so svojimi predstavami a reálnymi predpokladmi,
- dokázať vyhľadávať a posudzovať podnikateľské príležitosti v súlade s realitou trhového prostredia, svojimi predpokladmi a ďalšími možnosťami
e ) Spôsobilosť využívať informačné technológie
Absolvent má:
- Ovládať počítač, poznať jeho základné časti, a spôsob jeho obsluhy, pochopiť základné informácie o štruktúre a fungovaní počítača, zoznámiť sa s rôznymi druhmi počítačových programov a spôsobom ich obsluhy,
- ovládať obsluhu periférnych zariadení potrebných pre činnosť používaného programu,
- pracovať so základnými a aplikačnými funkciami programu potrebného pre výkon povolania,
- vyhľadávať vhodné informačné zdroje a potrebné informácie,
- vybrať kvantitatívne matematické metódy (bežné, odborné a špecifické), ktoré sú vhodné pri riešení danej úlohy alebo situácie,
- graficky znázorňovať reálne situácie a úlohy, kde takéto znázorňovanie pomáha pri kvantitatívnom riešení úlohy,
- komunikovať elektronickou poštou, využívať prostriedky online a offline komunikácie,
- evidovať, triediť a uchovávať informácie tak, aby ich mohol využívať pri práci,
- chrániť informácie pred znehodnotením alebo zmanipulovaním,
- posudzovať vierohodnosť rôznych informačných zdrojov, kriticky pristupovať k získaným informáciám a byť mediálne gramotný.
f) Spôsobilosť byť demokratickým občanom
Absolvent má:
- porozumieť systémovej (globálnej) podstate sveta na primeranej úrovni,
- uvedomiť si a rešpektovať, že telesná, citová, rozumová i vôľová zložka osobnosti sú rovnocenné a vzájomne sa dopĺňajú,
- konať zodpovedne, samostatne a iniciatívne, nielen vo svojom vlastnom záujme, ale aj vo verejnom záujme,
- poznať a rešpektovať, že neexistuje iba jeden pohľad na svet,
- orientovať sa na budúcnosť vo svojom vzťahu k Zemi, chápať význam životného prostredia pre človeka a konať v duchu udržateľného rozvoja,
- uvedomiť si, že rozhodnutia, ktoré sa príjmu a činy, ktoré vykonajú jednotlivci alebo členovia skupiny, budú mať vplyv na globálnu prítomnosť a budúcnosť,
- poznať, uznávať a podporovať alternatívne vízie vo vzťahu k udržateľnému rozvoju, ľudskému zdraviu a zdraviu našej planéty, uznávať hodnotu života, uvedomovať si zodpovednosť za vlastný život a spoluzodpovednosť pri ochrane života a zdravia iných,
- uvedomiť si a čiastočne pochopiť globálne podmienky, rozvoj a trendy súčasného sveta,
- pochopiť globálnu povahu sveta a úlohu jednotlivca v ňom, rozvoj masovokomunikačných prostriedkov, dopravných prostriedkov, masovej turistiky a komunikačných systémov,
- chápať problémy zachovania mieru, bezpečnosti jednotlivcov, národov a štátov, zachovávania a ochrany životného prostredia, vyčerpania nerastných surovín, liečenia civilizačných nemocí, populačnej explózie v rozvojových krajinách, drogovej závislosti najmä mladistvých, sexuálnej výchovy a pozitívne pristupovať k riešeniu týchto problémov,
- uvedomiť si a orientovať sa v problematike nerovnomerného hospodárskeho rozvoja, etnických, rasových a náboženských konfliktov, terorizmu a navrhovať cesty na ich odstránenia,
- chápať pojmy spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť, aplikovať ich v globálnom kontexte,
- tvorivo riskovať, primerane kritizovať, jasne sa stavať k riešeniu problémov, rýchle sa rozhodovať, byť dôsledný, inšpirovať druhých pri vyhľadávaní podnetov, iniciatív a vytváraní možností,
- dodržiavať zákony, rešpektovať práva a osobnosť druhých ľudí, ich kultúrne špecifiká, vystupovať proti neznášanlivosti, xenofóbií a diskriminácií,
- konať v súlade s morálnymi princípmi a zásadami spoločenského správania, prispievať k uplatňovaniu hodnôt demokracie, chápať pojmy: spravodlivosť, ľudské práva a zodpovednosť a aplikovať ich v globálnom kontexte,
- uvedomovať si vlastnú kultúrnu, národnú a osobnostnú identitu, pristupovať s toleranciu k identite druhých,
- zaujímať sa aktívne o politické a spoločenské dianie u nás a vo svete,
- uznávať tradície a hodnoty svojho národa, chápať jeho minulosť i súčasnosť v európskom a svetovom kontexte
- podporovať hodnoty miestnej, národnej, európskej a svetovej kultúry a mať i nim vytvorený pozitívny vzťah.
Všeobecné kompetencie
Absolvent má:
- zvoliť komunikatívnu stratégiu adekvátnu komunikačnému zámeru, podmienkam a normám komunikácie,
- vyjadrovať vhodným spôsobom svoj úmysel, prezentovať sám seba, podávať a získavať ústne alebo písomne požadovanú alebo potrebnú informáciu všeobecného alebo odborného charakteru, zapájať sa do diskusie, obhajovať svoj názor, pohotovo reagovať na nepredvídané situácie (otázka, rozhovor, anketa), uplatňovať verbálne a neverbálne prostriedky, spoločenskú a rečovú etiku a zdôvodňovať zvolené riešenie komunikačnej situácie,
- ovládať základné – najčastejšie používané lexikálne a gramatické prostriedky, rozumieť gramatickým menej frekventovaným lexikálnym a gramatickým javom a vedieť ich aj používať, samostatne tvoriť súvislé hovorené a písané prejavy,
- získať informácie z prečítaného a vypočutého textu (určiť hlavnú tému alebo myšlienku textu, rozlíšiť základné a vedľajšie informácie), dokázať text zaradiť do niektorých z funkčných štýlov, orientovať sa v jeho stavbe,
- uvádzať správne bibliografické údaje a citáty, spracovať písomné informácie najmä odborného charakteru,
- pracovať s Pravidlami pravopisu a inými jazykovými príručkami,
- chápať literárne dielo ako špecifickú výpoveď o skutočnosti a o vzťahu človeka k nej,
- vytvárať si predpoklady pre estetické vnímanie skutočnosti,
- vytvoriť si pozitívny vzťah k literárnemu umeniu, založený na interpretácii ukážok z umeleckých diel, na osvojení podstatných literárnych faktov, pojmov a poznatkov,
- pristupovať k literatúre ako k zdroju estetických zážitkov, uplatňovať estetické a ekologické hľadiská pri pretváraní životného prostredia, podieľa sa na ochrane kultúrnych hodnôt,
- v oblasti jazykovej poznať a používať zvukové a grafické (pravopisné) prostriedky daného jazyka, slovnú zásobu včítane vybranej frazeológie v rozsahu daných tematických okruhov, vybrané morfologické a syntaktické javy, základné spôsoby tvorby slov (odvodzovanie a skladanie slov), vybrané javy z oblasti štylistiky,
- v oblasti pragmatickej používať osvojené jazykové prostriedky v súvislých výpovediach a v obsahových celkoch primerane s komunikatívnym zámerom,
- s aspektom na strategickú kompetenciu vedieť vhodne reagovať na partnerove podnety, odhadovať významy neznámych výrazov, používať kompenzačné vyjadrovanie, pracovať so slovníkom (prekladovým, výkladovým) a používať iné jazykové príručky a informačné zdroje,
- v oblasti socio-lingvistickej vedieť komunikovať v rôznych spoločenských úlohách, bežných komunikatívnych situáciách, používať verbálne a neverbálne výrazové prostriedky v súlade so socio-kultúrnym úzusom danej jazykovej oblasti, preukázať všeobecné kompetencie a komunikatívne kompetencie prostredníctvom rečových schopností na základe osvojených jazykových prostriedkov v komunikatívnych situáciách v rámci tematických okruhov, preukázať úroveň receptívnych (vrátane interaktívnych) a produktívnych rečových schopností,
- chápať nutnosť svojho úspešného zapojenia sa do spoločenskej deľby práce a oceniť prospešnosť získavania nových spôsobilostí po celý čas života,
- mať základné sociálne návyky potrebné na styk s ľuďmi a prakticky uplatňovať pri styku s ľuďmi spoločensky uznávané normy,
- uvedomovať si svoju národnú príslušnosť a svoje ľudské práva, mať ochotu rešpektovať práva iných ľudí,
- chápať princípy fungovania demokratickej spoločnosti a postupy, ako sa občan môže aktívne zapojiť do politického rozhodovania a ovplyvňovať verejné záležitosti na rôznych úrovniach (štát – región – obec),
- v praxi uplatňovať humanitné zásady vzťahov medzi ľuďmi a ekologické zásady vo vzťahu k životnému prostrediu,
- vytvárať si vlastní filozofické a etické názory ako základ na sústavnejšiu a dokonalejšiu orientáciu pri posudzovaní a hodnotení javov ľudského a občianskeho života,
- rozumieť matematickej terminológii a symbolike (množinovému jazyku a pojmom z matematickej logiky) a správne ju interpretovať a používať z nariadení, zákonov, vyhlášok a matematiky,
- vyhľadávať, hodnotiť, triediť, používať matematické informácie v bežných profesných situáciách a používať pritom výpočtovú techniku a prístupné informačné a komunikačné technológie,
- osvojiť si vyskytujúce sa pojmy, vzťahy a súvislosti medzi nimi, osvojiť si postupy používané pri riešení úloh z praxe,
- cieľavedome pozorovať prírodné javy, vlastnosti látok a ich premeny,
- rozvíjať finančnú a mediálnu gramotnosť,
- rozlišovať fyzikálnu a chemickú realitu, fyzikálny a chemický model,
- vedieť opísať osvojené prírodovedné poznatky a vzťahy medzi nimi, používať správnu terminológiu a symboliku, porozumieť prírodným zákonom,
- aplikovať získané prírodovedné poznatky i mimo oblasti prírodných vied (napr. v odbornom vzdelávaní, praxi, každodennom živote),
- poznať využitie bežných látok v priemysle, poľnohospodárstve a v každodennom živote a ich vplyv na zdravie človeka a životné prostredie,
- chápať umenie ako špecifickú výpoveď umelca, chápať prínos umenia a umeleckého zážitku ako dôležitú súčasť života človeka, vedome vyhľadávať a zúčastňovať sa kultúrnych a umeleckých podujatí, vedieť vyjadriť verbálne svoj kultúrny zážitok, vyjadriť vlastný názor a obhájiť ho,
- vytvoriť si pozitívny vzťah ku kultúrnym hodnotám, prírode a životnému prostrediu a aktívne sa podieľať na ich ochrane,
- prejavovať aktívne postoje k vlastnému všestrannému telesnému rozvoju predovšetkým snahou o dosiahnutie optimálnej úrovne telesnej zdatnosti a vlastnú pohybovú aktivitu spojiť s vedomím potreby sústavného zvyšovaniu telesnej zdatnosti a upevňovania zdravia,
- uvedomovať si význam telesného a pohybové zdokonaľovania, vnímať krásu pohybu, prostredia a ľudských vzťahov,
ovládať a dodržiavať zásady pomoci, zabrániť úrazu a poskytnúť prvú pomoc pri úraze, uplatňovať pri športe a pobyte v prírode poznatky z ochrany a tvorby životného prostredia.
Odborné kompetencie
a) Požadované vedomosti
Absolvent má:
- ovládať a používať odbornú terminológiu svojho odboru,
- poznať základné zložky lesného ekosystému,
- poznať biologické, chemické, biochemické, fyzikálne, ekologické, biotechnické a ďalšie zákonitosti významné pre štúdium a odborné riešenie technologických v procesov v lesnom hospodárstve,
- poznať a vedieť vysvetliť biologickú, chemickú a fyzikálnu podstatu procesov prebiehajúcich v lesných ekosystémoch, v populáciách a v organizmoch rastlín a živočíchov,
- vysvetliť základné prírodné javy, súvisiace s vegetačnými činiteľmi prostredia, a vplyv meteorologických a klimatických faktorov na tieto javy,
- poznať jednotlivé druhy živočíchov v lesnom ekosystéme, ich vplyv na les a ich hospodársky a spoločenský význam,
- poznať významné lesné dreviny, ich morfologické znaky, ekologické požiadavky, areály rozšírenia a ich hospodársky a spoločenský význam,
- ovládať zásady konvenčného a ekologického pestovania lesov, chovu lesnej zveri,
- vedieť diagnostikovať najčastejšie a významne rozšírené prejavy chorôb, škodcov a škodlivých činiteľov lesných drevín a lesnej zveri,
- definovať princípy preventívnych opatrení a poznať ochranu proti ich vplyvu na lesné dreviny a živočíchy v lese s ohľadom na používané technológie a výrobné oblasti,
- rozoznať a charakterizovať bežné druhy materiálov, surovín, strojových súčiastok, mechanizmov strojov a zariadení a spôsoby ich využitia v lesníckej prevádzke,
- poznať základné druhy pesticídov a hnojív využívaných v lesnom hospodárstve, zásady ich aplikácie vo vzťahu k životnému prostrediu,
- vedieť charakterizovať a poznať lesný reprodukčný materiál, jeho zdroje, kategórie a jeho využitie,
- poznať základné vlastnosti rastlinných a živočíšnych produktov lesa, hlavne drevnej hmoty, spôsoby ich úpravy, uchovávania, skladovania a distribúcie,
- poznať princíp práce mechanizmov minimalizačných technológií pestovania lesných drevín,
- vedieť nadväznosť a fungovanie strojov a zariadení liniek používaných v technologických procesoch pestovania lesa a lesnej ťažby,
- vysvetliť fyzikálne a technické základy zloženia strojov a zariadení používaných v lesnom hospodárstve,
- poznať základné druhy mechanizmov a ich zloženie pre konvenčné technológie používané v lesnom hospodárstve,
- vedieť charakterizovať správne používanie mechanizmov lesnej výrobe pri základných pracovných operáciách v lesných škôlkach, pri ošetrovaní kultúr, výchovnej a obnovnej ťažbe, sústreďovaní, doprave a manipulácii drevnej hmoty,
- poznať bežné elektrické zariadenia najmä z hľadiska noriem a predpisov o bezpečnosti a ochrane zdravia,
- ovládať technologickú prípravu výroby na úseku pestovných, ťažbových, dopravných a ochranárskych činností,
- poznať oblasť technického riadenia výroby, najmä využívaním lesného hospodárskeho plánu,
- poznať a vedieť význam a náležitosti programu starostlivosti o lesy - lesného hospodárskeho plánu, jeho využitie, úpravy a zásady vedenia lesnej hospodárskej evidencie,
- ovládať systém riadenia prác na úseku semenárstva, škôlkárstva, zalesňovania, ochrany kultúr, výchovy a obnovy lesných porastov,
- ovládať systém riadenia prác v rámci výchovnej a obnovnej ťažby, vrátane vyznačovania ťažieb, sústreďovania, dopravy a manipulácie drevnej hmoty na skladoch i predaj výrobkov lesnej výroby v trhovom hospodárstve,
- ovládať systém prác v oblasti riadenia údržieb a opráv dopravných komunikácií a ostatných lesných stavieb, kontrolu technického stavu a údržby strojov a zariadení používaných pri obhospodarovaní lesa, tiež v oblasti riadenia poľovníctva s vyhotovovaním plánu chovu a lovu a odborným sprevádzaním pri love,
- ovládať základné právne normy súvisiace s lesným hospodárstvom a využívať ich pri riadení výroby,
- poznať základné ekonomické pojmy a kategórie,
- popísať podstatu a princípy fungovania trhovej ekonomiky,
- popísať podstatu podnikateľskej činnosti,
- orientovať sa v právnych formách podnikania a charakterizovať ich,
- posúdiť vhodné formy podnikania lesnom hospodárstve,
- charakterizovať podstatu podniku, jeho postavenie na trhu, základné podnikové činnosti,
- charakterizovať štruktúru národného hospodárstva a činitele ovplyvňujúce jeho úroveň,
- vysvetliť a načrtnúť podstatu ekonomického prístupu a konania vo výrobnej nevýrobnej sfére v lesnom hospodárstve,
- definovať, popísať a vedieť používať ekonomické zákonitostí a zásady podnikania,
- postupy vedenia jednotlivých dokladov o materiálových a finančných prostriedkoch v lesnom podniku a uplatňovať ich pri nákupe surovín, materiálov, v technologických postupoch a pri predaji produktov,
- ovládať základy organizácie a riadenia výroby, hlavne riadenia malých podnikov a menších pracovných kolektívov,
- poznať základné právne poznatky a ich aplikáciu v právnych vzťahoch súvisiacich s podnikaním, pracovno-právnymi a občianskymi vzťahmi
- vedieť sa orientovať v pracovných návodoch, katalógoch, metodikách, technickej dokumentácii, odbornej literatúre a internetovej sieti o nových poznatkoch súvisiacich s hospodárením v lese,
- vedieť využívať výpočtovú techniku na pracovisku, hlavne aktívne používať základné užívateľské programy používané v lesnom hospodárstve pri hospodárení v lese,
- ovládať zásady bezpečnosti ochrany zdravia pri práci, ochrany pred požiarom a ochrany životného prostredia pri technológiách používaných pri pestovaní lesa, pri lesnej ťažbe, pri údržbe strojov a zariadení, pri používaní pesticídov i pri love poľovnej zveri,
- poznať zásady efektívneho a hospodárneho využívania surovín, palív, energie, materiálov, strojov a zariadení,
- poznať a vedieť predchádzať možným rizikám a zdrojom negatívnych vplyvov na ekológiu a životné prostredie vyplývajúcich z používaných technológií pri hospodárení v lesných ekosystémoch,
- vedieť kontrolovať a evidovať práce vykonané v pestovnej činnosti a výrobe dreva, zásoby dreva a jeho pohyb, materiálové zásoby, údržbu a opravy strojov a zariadení, dopravných komunikácií a ostatných lesných stavieb, vybavenie pracovísk z hľadiska BOZP,
- poznať základy psychológie, sociológie, ekonómie a kultúry práce,
- vedieť vyvodzovať závery z ekonomických rozborov a využívať ich pri riadení a kontrole výroby,
- vedieť viesť doklady prvotnej evidencie, pripravovať podklady pre automatizované spracovanie informácií a využívať získané výsledky,
poznať spôsoby hodnotenia množstva a kvality vykonanej práce a vedieť stanoviť odmenu za vykonanú prácu.
b) Požadované zručnosti
Absolvent vie:
- preukázať schopnosť uplatňovať osvojené vedomosti zo zákonitostí vývoja živých organizmov v praktických úlohách pestovania lesov, zisťovania stavu lesa a chovu lesnej zveri so zámerom zabezpečiť kvalitné výsledky, výnosy a úžitkovosť s uplatňovaním ekologických a environmentálnych princípov ochrany životného prostredia, ochrany a tvorby krajiny,
- kontrolovať, posúdiť, regulovať (usmerňovať) a hodnotiť stav prostredia lesných ekosystémov,
- vykonávať preventívne opatrenia,
- vykonávať základné opatrenia pri výskyte a odstraňovaní následkov ekologických havárií,
- vykonávať obsluhu a nastavovanie základných parametrov strojového a technologického zariadenia používaného v lesnom hospodárstve,
- navrhnuť - pripraviť, riadiť, evidovať, kontrolovať a hodnotiť pracovné operácie pri používaní rôzneho náradia, strojov, mechanizačných prostriedkov a technologických liniek pri hospodárení v lese,
- vykonávať všetky potrebné práce pri obhospodarovaní lesa v základných lesníckych činnostiach,
- zvoliť najefektívnejší pracovný postup pri vykonávaní pracovných operácií,
- vykonávať vyznačovanie výchovných a obnovných ťažieb,
- vykonávať sortimentáciu surového dreva na stojato i na odvozných miestach,
- riadiť motorové vozidlo skupiny B,
- ovládať prácu s jedno mužnou motorovou pílou a krovinorezom,
- ovládať brokové a guľové poľovnícke zbrane,
- viesť predpísané záznamy a evidenciu,
- vytvárať organizačné a materiálne podmienky pre realizáciu poľovnej činnosti a ďalšie služby vykonávané v rámci hospodárenia v lese,
- využívať informačné technológie pri riešení odborných úloh,
- postupovať v zmysle zásad bezpečnosti práce a ochrany zdravia pri práci, ochrany pred požiarom a ochrany životného prostredia,
- postupovať hospodárne pri manipulácii s materiálmi, energiou, strojmi a zariadeniami,
- docieliť (zdokonaliť) dodržiavanie technologickej a pracovnej disciplíny,
- vykonávať kvalifikovane odborné práce, racionálne riešiť problémové situácie,
- dodržiavať normy, parametre kvality procesov, výrobkov alebo služieb
- používať a aplikovať základné ekonomické pojmy,
- ovládať prvky organizačnej a riadiacej práce,
- využívať právne normy v podnikaní vo svojom odbore,
- posudzovať podnikateľské príležitosti a konfrontovať ich so svojimi možnosťami,
- využívať dostupné softwarové vybavenie pri riešení praktických úloh,
- využívať informačné médiá pri vyhľadávaní pracovných príležitostí,
- zosúlaďovať vlastné priority s požiadavkami pre výkon povolania a možnosťami zvyšovania kvalifikácie.
c) Požadované osobnostné predpoklady, vlastnosti a schopnosti
Absolvent sa vyznačuje:
- dôslednosťou, schopnosťou pracovať s druhými ľuďmi na dosiahnutie spoločného cieľa a zodpovednosťou pri riešení pracovných povinností, za vlastnú prácu i prácu iných
- samostatnosťou pri práci, samostatným riešením bežných úloh, riešiť problémy, plánovať, posúdiť a určiť postup činnosti, rozhodovať sa vybraním z viacerých možností a určiť priority,
- schopnosťou prehlbovať vlastné vzdelanie a zvyšovať výkonnosť
- manuálnou zručnosťou pri práci s ručným náradím, prístrojmi i softwérovým vybavením používaným v lesníctve,
- kreatívnym myslením, vie byť pohotový, primerane rýchlo reagovať na každú situáciu, správne a včas robiť závery a rozhodovať sa,
- schopnosťou integrácie, adaptability a mobility,
- organizačnými a komunikatívnymi vlastnosťami, prispôsobivosťou k zmenenej situácii v nových pracovných podmienkach a schopnosťou bez problémov prechádzať z jednej činnosti na inú,
- schopnosťou zaujímať správny a racionálny postoj k riešeniu problémov, rozhodne a rozvážne konať,
- vhodným sociálnym správaním a prejavmi, vie viesť dialóg, byť ústretový, tolerantný a má kultúrne vystupovanie,
- schopnosťou získavať informácie, pochopiť pokyny a inštrukcie, podstatu i súvislosti vecí, poskytovať informácie a dávať pokyny,
- sebadisciplínou, sebapoznávaním, sebareguláciou a sebakontrolou,
- potrebnou dávkou sebadôvery a pozitívnym prístupom k povinnostiam.
- schopnosťou pracovať s textovým a databázovým programom počítača,
- schopnosťou pracovať s číslami, operovať s číslami, obchodovať, merať, zaznamenávať, posudzovať a vyberať údaje.
UČEBNÝ PLÁN ŠTUDIJNÉHO ODBORU 42 19 M lesníctvo zameranie 01
Lesnícka prevádzka
Počet týždenných vyučovacích hodín
Kategórie vzdelávacích oblasti v delení predmetov |
Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku |
||||
|
1. |
2. |
3. |
4. |
Spolu |
Všeobecné vzdelávanie: |
20 |
17 |
13 |
10 |
60 |
Jazyk a komunikácia: |
9 |
9 |
8 |
8 |
34 |
slovenský jazyk a literatúra b) |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Prvý cudzí jazyk I. b,c) |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Druhý cudzí jazyk II. b,c) |
3 |
3 |
2 |
2 |
10 |
Človek a hodnoty |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
etická výchova/náboženská výchova b,d) |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
Človek a spoločnosť: |
2 |
2 |
1 |
- |
5 |
dejepis |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
občianska náuka |
1 |
1 |
1 |
- |
3 |
Človek a príroda:
|
3 |
- |
- |
- |
3 |
fyzika |
1 |
- |
- |
- |
|
chémia |
1 |
- |
- |
- |
1 |
biológia |
1 |
- |
- |
- |
1 |
Matematika a práca s informáciami: |
3 |
3 |
2 |
- |
8 |
matematika b) |
2 |
2 |
2 |
- |
6 |
informatika b) |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
Zdravie a pohyb: |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
telesná a športová výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Odborné vzdelávanie: |
|
|
|
|
|
Odborné predmety – celkom : 01 – lesnícka prevádzka T – Teória PC – Praktické cvičenia UP – Učebné praxe |
T/PC/UP 7/4/3 Ʃ 14
|
T/PC/UP 10/4/3 Ʃ 17
|
T/PC/UP 12/5/3 Ʃ 20
|
T/PC/UP 17/4/1,5 Ʃ 22,5
|
T/PC/UP 46/17/10,5 Ʃ 73,5
|
Odborné predmety |
7/4 |
10/4 |
12/5 |
17/4 |
46/17/63 |
ekológia | 1/- | - | - | - | 1/- |
lesnícka botanika e) |
1/1 |
2/1 |
- |
- |
3/2 |
lesnícka zoológia e) |
1/1 |
2/1 |
- |
- |
3/2 |
náuka o lesnom prostredí |
2/1 |
1/1 |
- |
- |
3/2 |
stroje a zariadenia e) |
2/1 |
- |
- |
- |
2/1 |
motorové vozidlá | - | 2/- | - | - | 2/- |
pestovanie lesov e) |
- |
- |
2/1 |
3/1 |
5/2 |
lesné ťažba e) |
- |
- |
2/1 |
2/1 |
4/2 |
hospodárska úprava lesov e) |
- |
- |
2/1 |
2/1 |
4/2 |
ochrana lesov a prírody e) |
- |
- |
2/1 |
2/- |
4/1 |
ekonomika a riadenie lesného hospodárstva e) |
- |
- |
2/1 |
2/1 |
4/2 |
právna náuka |
- |
1/- |
- |
- |
1/- |
poľovníctvo e) |
- |
2/1 |
- |
- |
2/1 |
právne normy v lesnom hospodárstve |
- |
- |
- |
2/- |
2/- |
informačné systémy v lesníctve |
- |
- |
- |
2/- |
2/- |
Praxe spolu |
3 |
3 |
3 |
1,5 |
10,5 |
učebná prax e, f) |
3 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
7,5 |
odborná prevádzková prax f) |
- |
1,5 |
1,5 |
- |
3 |
Voliteľné predmety h) - 01 |
- |
- |
2/- |
2/- |
4/- |
podnikanie v lesníctve |
- |
- |
- |
2/- |
2/- |
lesné škôlkarstvo |
- |
- |
2/- |
- |
2/- |
• Spolu |
34 |
34 |
33 |
32,5 |
133,5 |
Účelové kurzy g) |
27 |
27 |
18 |
- |
72 |
kurz ochrany života a zdravia |
- |
- |
18 |
- |
18 |
kurz pohybových aktivít v prírode |
15 |
15 |
- |
- |
30 |
účelové cvičenie - kurz ochrany života a zdravia |
12 |
12 |
- |
- |
24 |
Prehľad využitia týždňov
Činnosť |
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
Vyučovanie podľa rozpisu |
33 |
33 |
33 |
30 |
Akademický týždeň |
|
|
|
1 |
Maturitná skúška |
- |
- |
- |
2 |
Časová rezerva(účelové kurzy, opakovanie učiva, exkurzie, výchovno-vzdelávacie akcie a i.) |
3 |
3 |
3 |
2 |
Učebná prax ( UPX ) |
4 |
2 |
2 |
2 |
Odborná prevádzková prax ( OPX ) |
0 |
2 |
2 |
0 |
Prevádzková individuálna prax (PIP)* |
(1) |
(1) |
(1) |
(1) |
Spolu týždňov |
40 |
40 |
40 |
37 |
* PIP sa vykonáva súbežne s teoretickým vyučovaním
UČEBNÝ PLÁN ŠTUDIJNÉHO ODBORU 4219M lesníctvo zameranie 02
Krajinná ekológia
Počet týždenných vyučovacích hodín
Kategórie vzdelávacích oblasti v delení predmetov |
Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku |
||||
|
1. |
2. |
3. |
4. |
Spolu |
Všeobecné vzdelávanie: |
20 |
17 |
13 |
10 |
60 |
Jazyk a komunikácia: |
9 |
9 |
8 |
8 |
34 |
slovenský jazyk a literatúra b) |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Prvý cudzí jazyk I. b,c) |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Druhý cudzí jazyk II. b,c) |
3 |
3 |
2 |
2 |
10 |
Človek a hodnoty |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
etická výchova/náboženská výchova b,d) |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
Človek a spoločnosť: |
2 |
2 |
1 |
|
5 |
dejepis |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
občianska náuka |
1 |
1 |
1 |
- |
3 |
Človek a príroda: |
3 |
- |
- |
- |
3 |
fyzika |
1 |
- |
- |
- |
1 |
chémia |
1 |
- |
- |
- |
1 |
biológia |
1 |
- |
- |
- |
1 |
Matematika a práca s informáciami: |
3 |
3 |
2 |
- |
8 |
matematika b) |
2 |
2 |
2 |
- |
6 |
informatika b) |
1 |
1 |
- |
- |
2 |
zdravie a pohyb: |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
telesná a športová výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Odborné vzdelávanie: |
|
|
|
|
|
Odborné predmety – celkom : 02 – krajinná ekológia T – Teória PC – Praktické cvičenia UP – Učebné praxe |
T/PC/UP 7/4/3 Ʃ 14
|
T/PC/UP 10/4/3 Ʃ 17
|
T/PC/UP 12/5/3 Ʃ 20
|
T/PC/UP 17/4/1,5 Ʃ 22,5
|
T/PC/UP 45/18/10,5 Ʃ 73,5
|
Odborné predmety |
7/4 |
10/4 |
12/5 |
17/4 |
47/18/65 |
ekológia | 1/- | - | - | - | 1/- |
lesnícka botanika e) |
1/1 |
2/1 |
- |
- |
3/2 |
lesnícka zoológia e) |
1/1 |
2/1 |
- |
- |
3/2 |
náuka o lesnom prostredí |
2/1 |
1/1 |
- |
- |
3/2 |
stroje a zariadenia e) |
2/1 |
- |
- |
- |
2/1 |
motorové vozidlá | - | 2/- | - | - | 2/- |
pestovanie lesov e) |
- |
- |
2/1 |
3/1 |
5/2 |
lesné ťažba e) |
- |
- |
2/1 |
2/1 |
4/2 |
hospodárska úprava lesov e) |
- |
- |
2/1 |
2/1 |
4/2 |
ochrana lesov a prírody e) |
- |
- |
2/1 |
- |
2/1 |
ochrana prírody |
- |
- |
- |
2/- |
2/- |
ekonomika a riadenie lesného hospodárstva e) |
- |
- |
2/1 |
2/1 |
4/2 |
právna náuka |
- |
1/- |
- |
- |
1/- |
poľovníctvo e) |
- |
2/1 |
- |
- |
2/1 |
informačné systémy v lesníctve P. voĺ. |
- |
- |
- |
2/- |
2/- |
Praxe spolu |
3 |
3 |
3 |
1,5 |
10,5 |
učebná prax e, f) |
3 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
7,5 |
odborná prevádzková prax f) |
- |
1,5 |
1,5 |
- |
3 |
Voliteľné predmety h) - 02 |
|
|
2/- |
3/1 |
5/1 |
aplikovaná krajinná ekológia |
- |
- |
2/- |
2/1 |
4/1 |
právne normy v životnom prostredí |
- |
- |
- |
1 |
1/- |
• Spolu |
34 |
34 |
33 |
32,5 |
133,5 |
Účelové kurzy g) |
27 |
27 |
18 |
- |
72 |
kurz ochrany života a zdravia |
- |
- |
18 |
- |
18 |
kurz pohybových aktivít v prírode |
15 |
15 |
- |
- |
30 |
účelové cvičenie - kurz ochrany života a zdravia |
12 |
12 |
- |
- |
24 |
Prehľad využitia týždňov
Činnosť |
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
4. ročník |
Vyučovanie podľa rozpisu |
33 |
33 |
33 |
30 |
Akademický týždeň |
- |
- |
- |
1 |
Maturitná skúška |
- |
- |
- |
2 |
Časová rezerva(účelové kurzy, opakovanie učiva, exkurzie, výchovno-vzdelávacie akcie a i.) |
3 |
3 |
3 |
2 |
Učebná prax ( UPX ) |
4 |
2 |
2 |
2 |
Odborná prevádzková prax ( OPX ) |
0 |
2 |
2 |
0 |
Prevádzková individuálna prax (PIP)* |
(1) |
(1) |
(1) |
(1) |
Spolu týždňov |
40 |
40 |
40 |
37 |
* PIP sa vykonáva súbežne s teoretickým vyučovaním
Poznámky k učebnému plánu :
a.) Počet týždenných vyučovacích hodín je minimálne 33 hodín a maximálne 35 hodín, za celé štúdium minimálne 132 hodín, maximálne 140 hodín. Školský rok trvá 40 týždňov, výučba v študijných odboroch sa realizuje v 1., 2. a 3. ročníku v rozsahu 33 týždňov, v 4. ročníku v rozsahu 30 týždňov. Časová rezerva sa využije na opakovanie a doplnenie učiva, na športovo-vzdelávacie kurzy, na tvorbu projektov, exkurzie, učebné a odborné praxe, atď. a v poslednom ročníku na absolvovanie maturitnej skúšky.
b.) Trieda sa môže deliť na skupiny podľa súčasne platnej legislatívy.
c.) Vyučuje sa jeden povinný cudzí jazyk - jazyk anglický, nemecký, resp. ruský a jeden povinne voliteľný cudzí jazyk - anglický, nemecký, resp. ruský. Výučba prvého cudzieho jazyka sa realizuje minimálne v rozsahu 3 týždenných vyučovacích hodín v ročníku. Výučba druhého cudzieho jazyka sa realizuje minimálne v rozsahu 3 týždenných vyučovacích hodín v 1. a 2. ročníku a minimálne v rozsahu 2 týždenných vyučovacích hodín v 3. a 4. ročníku .
d.) Predmety etická výchova/náboženská výchova sa vyučujú podľa záujmu žiakov v skupinách podľa platnej legislatívy
e.) Praktická príprava sa vykonáva za účelom osvojovania požadovaných praktických zručností a činností pre výkon budúceho povolania. Realizuje sa formou praktických cvičení ( v odborných učebniach, v lesných porastoch, v účelových objektoch a zariadeniach školy, v laboratóriách a pod.), učebnej praxe, odbornej prevádzkovej praxe a prevádzkovej individuálnej praxe. Praktická príprava sa realizuje v školských lesoch Kysihýbel a u zamestnávateľov v lesníckej prevádzke ( Štátne lesy aj neštátne lesnícke subjekty). Na cvičeniach a praxi sa žiaci delia do skupín, najmä s ohľadom na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci a na hygienické požiadavky podľa platných predpisov. Počet žiakov na jedného učiteľa sa riadi platnou legislatívou.
f.) Učebná prax a odborná prevádzková prax sa vykonávajú v ucelených, spravidla týždenných blokoch, alebo ako celodenné praktické cvičenia z hlavných odborných predmetov. Prevádzková individuálna prax sa vykonáva súbežne s teoretickým vyučovaním.
g.) Povinnou súčasťou výchovy a vzdelávania sú účelové kurzy. Účelové kurzy sa realizujú v rámci časovej rezervy v školskom roku alebo v rámci praxe, ak konkrétny kurz priamo súvisí s obsahom učiva predmetu prax. Obsah učiva sa realizuje účelovými cvičeniami resp. samostatným kurzom na ochranu človeka a prírody. V 1. a v 2. ročníku sa konajú telovýchovné kurzy a cvičenia, v 3. ročníku sa koná samostatný kurz Ochrana človeka a prírody
h.) Žiaci si môžu podľa záujmu a potrieb v rámci jednotlivých zameraní a ročníkov vybrať predmety. Povinne voliteľnými v štvrtom ročníku sú právne normy v lesnom hospodárstve a informačné systémy v lesníctve. Nepovinne predmety sú podnikanie v lesníctve a lesné škôlkarstvo. Na štúdium voliteľných predmetov možno vytvárať skupiny žiakov z rôznych tried alebo ročníkov. Voliteľné predmety sú klasifikované.
i.) Žiaci v každom ročníku absolvujú exkurzie (1 až 2 dni v školskom roku) na prehĺbenie, upevnenie a rozšírenie poznatkov získaných v teoretickom vyučovaní. Exkurzie sú súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu. Pripravuje a vedie ich učiteľ, ktorého vyučovací predmet najviac súvisí s obsahom exkurzie.
j.) Maturitná skúška sa organizuje podľa platnej školskej legislatívy.
Všetky Školské vzdelávacie programy sú k nahliadnutiu a preštudovaniu na sekretariáte riaditeľa SOŠ na ulici Akademickej č. 16.
STREDNÁ ODBORNÁ ŠKOLA LESNÍCKA BANSKÁ ŠTIAVNICA
ZÁKLADNÉ INFORMAČNÉ STREDISKO
Kontakt:
Základné informačné stredisko Stredná lesnícka škola
Akademická ul. č. 16
969 01 Banská Štiavnica
Tel.: 045/691 11 31-32
ÚRADNÉ HODINY
– kopírovacie služby (ZIS)
– výpožičné hodiny Školskej knižnice Strednej odbornej školy lesníckej
dopoludnia popoludní
PONDELOK 6:45 – 7:45 13:30 – 14:30
UTOROK 6:45 – 7:45 13:30 – 14:30
STREDA 6:45 – 7:45 13:30 – 14:30
ŠTVRTOK 6:45 – 7:45 13:30 – 14:30
PIATOK ––– –––
Základné informačné stredisko vedecko-technických a ekonomických informácií bolo zriadené na základe rozhodnutia odboru školstva bývalého S KNV v Banskej Bystrici, opatrením č.: ŠKOL 799/1973 – ek/Lo zo dňa 3. IX. 1973 podľa výnosu MŠK zo dňa 11. VII. 19698, číslo: 22678/68-II/3. Úlohy novo vzniknutého strediska boli zakotvené v štatúte strediska. Išlo hlavne o zbieranie informácií potrebných na rozvoj študijných odborov vyučovaných na lesníckych školách, získavanie, uchovávanie, dokumentačné a rešeršné spracovávanie a rozširovanie vedecko technických a ekonomických poznatkov. Zahrňovalo predovšetkým činnosť knihovnícku, dokumentačnú, študijnú, publikačnú, reprodukčnú. Tiež zabezpečovalo sprístupnenie informácií z knižnej a časopiseckej literatúry, firemnej technickej literatúry, výskumných prác a prác SOČ, vytváranie fondu odborných učebníc lesníckych škôl, učebných plánov. Vybavenie strediska v tom čase tvorili reprografické prístroje typu Pyloris, Rominor a Costar.
Vymenované úlohy s určitými obmenami a rozšíreniami v podstate zabezpečuje ZIS dodnes, pričom činnosť strediska zabezpečujú v súčasnosti dvaja pracovníci. Základné informačné stredisko slúži zamestnancom a študentom školy. Nachádza sa tu odborná knižnica, kde si študenti môžu zapožičať tituly kníh z rôznych vedných odborov, ale aj beletriu. Knižnica je zložená z pôvodnej knižnice strediska a učiteľskej knižnice, ktorá sa nachádza v zborovni školy. Súčasný knižný fond predstavuje 13 780 kníh. V knižnici jemožné si zapožičať okrem knižných titulov aj brožúry rôznej tematiky, SOČ študenstké odborné práce, záverečné práce VOŠ a periodiká (40 titulov) vydávané u nás i v Českej republike. Sú to predovšetkým časopisy zamerané na lesníctvo, poľovníctvo, ekológiu , životné prostredie, ale aj na iné oblasti napr. výpočtovú techniku. Z českých periodík sú to napríklad Lesnictví, Myslivost, Ekologie a příroda, Střelecká revue a pod. Odber denníkov musel byť z finančných dôvodov zrušený. Výpožička napr. za rok 2004 tvorilo napr. vyše 2.600 kníh a časopisov. Ťažisko výpožičiek spočíva hlavne v časopisoch, pretože sú aktuálne a knižný fond je pomerne zastaralý, aj keď sa neustále obnovuje. Obnova fondu je viazaná na rozpočet školy, resp. príspevky zo združenia Schola silva, alebo sponzorov. Napr. za uplynulý rok bolo zakúpených 113 kusov kníh.
Stredisko zabezpečuje aj vypožičiavanie literatúry prostredníctvom Medzi knižničnej výpožičnej služby ( z univerzitných a vedeckých knižníc na Slovensku, prípadne z Matice slovenskej a pod.) – v prípade ak hľadaná kniha nie vo fonde strediska, a tiež aj vyhotovovanie rešerší k danej problematike. V budúcnosti sa počíta so zabezpečovaním medzinárodnej knižničnej služby hlavne z Českej republiky, o ktorú je veľký záujem. V súčasnosti okrem zamestnancov a študentov našej školy ju začínajú navštevovať hojnejšie aj študenti vysokých škôl a to: M. Bella v Banskej Bystrici a TU vo Zvolene.
Okrem služieb súvisiacich s knižnicou poskytuje stredisko aj reprografické práce, kopírovanie a väzbu dokumentov a rôznych písomností a to či už napríklad do hrebeňovej väzby, tepelnej väzby, prípadne neperforovanej väzby, laminovanie materiálov a podobne. Sú tu vydávané aj informačné a študijné materiály škole a Domove mládeže, taktiež stredisko zabezpečuje prezentáciu školy na rôznych podujatiach napr. výstavách a vykonávajú sa tu rôzne práce súvisiace s administratívou a chodom školy a Botanickej záhrady.
Stredná odborná škola lesnícka Banská Štiavnica
Kritériá na prijímacie skúšky pre šk. rok 2020/2021
Elektronická prihláška na SOŠ lesnícku
Podmienky zdravotnej spôsobilosti - pre šk. rok 2020/2021 nie je potrebné doručiť.
STREDNÁ ODBORNÁ ŠKOLA LESNÍCKA BANSKÁ ŠTIAVNICA
ŠKOLSKÝ INTERNÁT PRI STREDNEJ ODBORNEJ ŠKOLE LESNíCKEJ BANSKÁ ŠTIAVNICA
ŠKOLSKÉ LESY
Stredná odborná škola lesnícka Banská Štiavnica
Kontakt
Stredná odborná škola lesnícka Banská Štiavnica
Akademická 16 , 969 01, Banská Štiavnica
tel. 045/691 1131-32, fax: 045/692 0850, IČO: 162 710
e-mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.